شنبه 8 اردیبهشت 1403  

مطالب سودمند

.

دیابت و انواع درمان‌های خانگی و دارویی آن

1402/8/20 شنبه

دیابت بیماری است که در آن بدن نمی تواند گلوکز لازم برای تامین انرژی سلول های بدن بیمار را تامین کند. در واقع شخصی که به این بیماری مبتلا باشد سطح گلوکز در بدن او بالا میماند و هورمونی به اسم انسولین که قند موجود در بدن را به انرژی تبدیل کند نمیتواند این انتقال را انجام دهد . این فرایند بسته به انواع دیابت به مشکلاتی روبرو است که علائم و عواملی را همراه خود دارد.

دیابت شیرین 

دیابت شیرین به بیماری گفت می‌شود که با داشتن آن بدن نمی‌تواند به درستی از انرژی مواد غذایی استفاده کند . این دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که لوزالمعده توانایی تولید انسولین به مقدار لازم برای تامین سوخت بدن را نداشته باشد یا اینکه اصلا انسولینی ترشح نکند گاهی نیز پیش می‌آید که بدن انسولین می‌سازد ولی کیفیت انسولین ایجاد شده برای انجام وظیفه کافی نیست که به این حالت مقاومت به انسولین اطلاق میشود. همانطور که گفتیم بدن برای ایجاد انرژی سلول های خود نیازمند قندی به اسم گلوکز است که وظیفه انسولین رساندن آن به سلول‌هاست.

پس از میل کردن خوراکی‌ها و تجزیه آن‌ها در بدن به عنوان گلوکز، رگ‌های وریدی و مویرگ‌ها ، قند را از معده یا کبد که محل ایجاد و تولید آن هستند به عضلات یا چربی‌ها می‌رساند. قند به تنهایی و اتوماتیک‌وار نمی‌تواند وارد سلول شود بنابراین لوزالمعده انسولین را در خون آزاد می‌کند، تا سلول‌ها از قند استفاده کنند.

انواع دیابت

بیماری به دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ تقسیم می شود از جمله موارد دیگر این بیماری میتوان به دیابت بارداری اشاره کرد که در مقاله قبلی به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم. بنابراین در این مورد روی دیابت نوع ۱ و ۲ زوم می‌کنیم.

دیابت نوع ۲

تقریبا این نوع دیابت یک بیماری اکتسابی است و وقتی ایجاد می شود که فرد با پرخوری و مصرف خوراکی و نوشیدنی‌های شیرین سلامت خود را به خطر بیندازد از دیگر عوامل ایجاد ابتلا می‌توان به استرس و اضطراب مستمر داشتن فرد نام برد. علت دیگری که باعث به وجود آمدن نوع دوم این بیماری می‌شود عوامل ژنتیکی ارثی است که باعث ایجاد برخی اختلالات در بدن برای مصرف گلوکز مصرفی است.

بنابراین این می‌تواند هشداری برای بیماران دیابت نوع دوم باشد که قبل از ابتلا به فکر پیشگیری‌های لازم برای ابتلا به مرض قند مخصوصا نوع دوم باشند. اکثر بیماران مرض قندی در ایران از این نوع هستند زیرا دیابت‌های بارداری و نوع اول در شمار کمتری قرار می‌گیرند.

به خاطر وجود برخی عارضه‌ها مانند نفروپاتی و رینوپاتی و حتی بسته شدن شریان‌های خونی، ابتلا به این بیماری  می‌تواند برای شخص خطر آفرین باشد . این بیماری در مراحل پیشرفت غیرقابل کنترل می‌شود و میتوان با رعایت برخی نکات تغییرات در سبک زندگی آن را کنترل کرد.

وقتی انسولین خون بدن پایین بیاید نمیتواند قند خون را که سوخت مصرفی بدن است به بدن منتقل کند بنابراین بیمار عموما دچار ضعف و بیحالی است دو علت به وجود آمدن دیابت نوع دوم را میتوان اینگونه بیان کرد دلیل اول ایدیوپاتیک نامیده می‌شود  که به اسم دیابت ناشناخته نیز معروف است زیرا هنوز دلیل ثابت و قانع کننده‌ای برای ایجاد و ابتلا به آن ثابت نشده و اگر بیماری از انواع دیگر نباشد به این نوع دیابت ربط می‌دهیم و دلیل دیگر بیماری که سلول‌های پانکراس را به دلیل عفونت ایجادی به پانکراس آسیب می‌رسانند و آن را از بین میبرد.

آرشیو
نسخه قابل چاپ